lördag 8 november 2008

Jag kastar tärning med djävulen

Nej nej nej nej nejnejnejnejnejnej. Nu sitter jag här fast jag inte ska. Jag borde sitta och skriva på min religionsuppsats så att fingertopparna blöder. Men icke. Jag sa ju att jag inte hade någon självdisciplin. Jag håller på att bryta ihop. Det är så himla krångligt, med allt man ska tänka på och jämföra och reflektera och tycka. Jag vill bara kräkas. Jag tycker att det svenska skolsystemet suger. Sedan vi var i England så har man fått ett helt nytt perspektiv på hela grejen. Jag känner mig mycket mer korkad nu, på grund av att de som är mycket yngre än vad jag är får chansen att studera sina tre-fyra bästa ämnen mer ingående, på djupet än vad vi får. I Sverige ska vi läsa 17 olika ämnen och helst ha MVG i alla. Vi ska vara bra på ALLT. Det motbevisar hela tesen som lärarna, föräldrarna och andra vuxna bankar i en om att "man kan inte vara bra på allt". Nej det stämmer. Man KAN inte vara bra på allt. MEN! Skolsystemet KRÄVER att man ska vara bra på allt. Annars kommer man inte in på den utbildning man vill.
Och även om jag har MVG i historia så kan jag vara 100% säker på att en 15 åring i England som läser historia har mycket större kunskaper än vad jag har, och då kanske han/hon bara har C i betyg när den kursen är avslutad.
Vårat skolsystem tvingar elever att komma till skolan och bli påminda om hur dåliga de är på matte, historia, naturkunskap, svenska, engelska, osv. Inte konstigt att så många tonåringar mår dåligt.
Och kom inte och säg att gymnasiet är frivilligt. Det är det inte. Vem får jobb på sina grundskolekunskaper? Vem anställer någon som inte gått gymnasiet? Ingen. Gymnasiet är inte frivilligt för fem öre.
Jag är så himla glad att jag slipper det här om ca 7 månader.
Efter detta blir det universitetet och då ska jag bara plugga det som jag vill!

Åter till religionsuppsatsen. Jag får verkligen nervösa sammanbrott när jag tänker på allt jag ska skriva. Jag förstår inte hur källhänvisningssystemet funkar heller. Dessutom ska jag ha en hel avdelning med bara mina slutsatser. Det känns extremt ostrukturerat och alldeles omöjligt att jag ska kunna klara av det här idag. Jag får väl sitta långt in på natten med denna uppgift. Frågan är om det är värt det. Jag tvivlar på att det är det. Efter jul så slipper jag religion och en massa andra kurser och det ska bli så himla skönt. Då kan jag börja prioritera mina språk igen, som alltid på något sätt hamnar i skymundan för mina andra ämnen. Vilket i sig är ganska skrattretande eftersom, HALLÅ, jag går sam-SPRÅK!

Jag känner att jag behövde få ur mig alla dessa aggressioner idag. Det var en sådan dag.
Förresten så är det dåligt väder ute också. Gör inte saken bättre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men hur är det då om man bara sitter och läser in vissa ämnen? Är det inte bra att ha en överblick över flera saker. Så som om nån bara läser religion och skiter i naturkunskap så kommer ju den personen grunda sin kunskap på bara religionen och inte reflektera över saker som går att räkna fram? Men ja jag håller med dig, att man måste helst ha mvg i allt, det gillar vi inte.

Anonym sa...

Åhh. Religionsarbetet ger mig ångest! Jag ska rå plugga det hela dagen imorn.