fredag 29 augusti 2008

Si tacuisses, philosophus mansisses (Seneca)

Linnea is back in town!...Ok, town var kanske att ta i lite. Men ni fattar vad jag menar. Äntligen är jag tillbaka i mysiga cyberrymden.
Vi har kört igång med alla lektioner på riktigt och jag har plugg i helgen, som det ska vara. Helt underbart med språk. Franska, spanska, engelska, svenska, ryska. Ja, jag har börjat med ryskan nu och jag verkligen ÄLSKAR det. Jag kommer att spendera största delen av min helg med en sisådär 14 st nya bokstäver ur det kyrilliska alfabetet. Jag kommer också att göra en del religion, spanska och franska. Jag måste lägga upp en egen planering till på måndag eftersom att jag ska läsa klart steg två i español denna termin. Jag måste bara erkänna att det ska bli så himla skönt att få jobba lite effektivt, känna att man kommer någon vart.
Alltså, nu ser jag ju...Medan jag sitter här och läser vad jag skrivit...alltså...jag är verkligen en plugghäst. Jag inser det nu. Jag gillar skolan, jag gillar att plugga. När Ulla började prata om Svenska B och litteraturhistoria var jag nog den enda som kände ett litet "jippi!" bubbla upp inom mig. Sedan slutade jag att lyssna och jag och Madde bläddrade själva igenom boken vi just fått. Vi hittade många författare och diktare från antiken som vi översatt på latin, och jag blev bara ännu lyckligare. Jag kan inte vänta tills vi får börja läsa om Catullus, Ovidius, Sapfo och Vergilius. På svenska!
Madde, kommer du ihåg det sapfiska versmåttet?

Vet ni vad jag har gjort? Jag har impulsshoppat en mobiltelefon. Den är jättefin. Jag är lite kär i den. Jag påminner alla hela tiden om att den är min nya telefon.

Och som ett fint avslut på första rikiga skolveckan gick jag och Ava och Anna Maja ner på stan och åt sushi. Vi satte oss i gräset och försökte äta fint med pinnarna. Det gick väl sådär, men vi blev mätta tillslut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är faktiskt sjukt hur kul det egentligen är att plugga! Jag försöker hela tiden intala mig själv att jag är trött på skolan, men så fort det blir lov längtar jag tillbaka! haha.
Mobilen är fin och huvudsaken när man äter är att man blir mätt, inte att det ser fint ut, haha!

Anonym sa...

vad för mobil? :P

Anonym sa...

Klart jag kommer ihåg! :D

Anonym sa...

vad bra det låter linnea! du jag ringer imogron, har skvaller som är helt SMASHING, helt jävla sjuuuukt!