lördag 10 oktober 2009

Nobels fredspris till Obama, välförtjänt eller oförtjänt?

En försenad reaktion från mitt håll. Nog för att håller mig relativt uppdaterad på nyheter så har det gått mig helt förbi att Barack Obama fick Nobels fredspris. Varför? Vad har han konkret åstadkommit för att förtjäna det? Det största, finaste fredspriset i världen.
Jag har absolut inget emot Obama, tvärtom, jag gillar honom. Han är sympatisk och jobbar för att sprida en positiv tro och inbringar hopp inför framtiden Amerikas förenade stater. Han är säkerligen den personen som kan få landet på fötter, öka valdeltagandet osv. Jag tror verkligen att han kommer att åstadkomma något i fredsväg också. Men än så länge har han inte gjort något konkret, än så länge har vi inga resultat av hans arbete, inga beslut har tagits som kan tänkas avsluta de oroligheter som pågår, som USA faktiskt är inblandade i. Faktum är att USA för närvarande bedriver två stycken krig. Just nu, i denna sekund, och i samma sekund som det tillkännagavs att Obama fick Nobels fredspris, pågår två krig som USA är delaktiga i.
Det är faktiskt skamligt.
Visst kan det vara så att kommittén ger honom priset som någon slags fingervisning om att han är på väg i rätt riktning, men jag tycker att det fanns andra som förtjänade det bättre Till och med Obama själv verkade uppriktigt förvånad över tilldelningen, och han ansåg själv inte att han förtjänade det. Men han accepterar ändå priset som en uppmaning som vi alla får hoppas leder till resultat.
Jag såg ingen omöjlighet i att Obama någon gång framöver skulle tänkas få det, men detta är alldeles för tidigt. Kom tillbaka när killen löst Palestinakonflikten eller dragit tillbaka samtliga trupper från Irak, säger jag.

Inga kommentarer: