fredag 13 juni 2008

En gång flokulla, alltid flokulla



Äntligen har jag fått sommarlov! Eller...jag har ju haft sommarlov sen i onsdags, men nu har jag haft avslutning så nu är det lov på riktigt. Visserligen var det inte min egen avslutning, utan Olles och Joels, men that's good enough for me! Jag fick ta på mig fina kläder och sjunga "En vänlig grönska" och "Den blomstertid nu kommer". Det känns inte som sommar förräns rektorn har hållit tal och man sjungit en och annan sommarlåt. Jag kan verkligen längta tillbaka till mellanstadiets avslutningar. Jag vill också vara med i kör och sjunga "Sommarlov", "Barfotavisan", Sommaren är kort", "Vårvindar friska", "Om sommaren sköna" och "Kullerullvisan". Åh, "Kullerullvisan"! Världens bästa sommarlovslåt!! Jag älskar den. Nästan lika fin som "Äppelbo gånglåt". Folkmusik forever in my heart, säger jag bara. Hoppsan, inte min mening att låta nördig.
Något som är bra med att bo i Floda: När man ska på avslutning och inte har några finkläder, vad tar man på sig då? Jo, Flodräkt såklart! Inte någon speciellt praktisk dress men ack så vacker den är. Och man känner sig "bävle grann i an".
Nu kära vänner är det sommarlov i typ 68 dagar framöver. Och när vi kommer tillbaka till skolan är vi störst, bäst och vackrast.
Innan dess ska jag servera på ett bröllop, jobba, bada, sola, äta glass, picknicka, umgås och allt sånt där ni vet. Jag ska börja redan idag faktiskt, ett litet möte inför det stundande bröllopet imorgon. Hoppas inte att det regnar på de lyckliga tu. Och håll tummarna för att jag inte spiller rödvin på brudens vita klänning!


"Kullerullvisan" Text: Karl-Erik Forsslund Musik:Trad

Här sitter jag och tralladiradirallar för mig själv,
djupt i dalen går en brusande älv.
Jag hör väl hur han kalladiradirallar just på mig,
han vill hava mig som sällskap åt sig.
||: Och han vill att vi ska gå tillsammans ner kullurullurullorna i byn,
kullorna de små med rosende liljor målade i hyn. :||

Och jag ska fiolodolodolodolen med mig,
älven själv ska hålla basen med sitt brus.
Små kullorna dra kjolodolodolodolen kring sig,
den vill släcka alla ljus i dansens hus
||: Å det svinga, å det vide-virvla å det trippelippa hoppiloppa lätt,
Kullorna de små, en fjäderils dans, en rosende bukett. :||

Min kära stora brusudurudurudusande vän,
du och jag vi är nog gamla nu vi två.
Små kullor vill ha tjusudurudurudusande män,
som kan svinga sig och sno sig fram på tå,
||: Vi får lunka vi i våra höjder blå å sitta i vår vrå och titta på,
nya unga karlar dansar väl bort med kullorna de små. :||

Inga kommentarer: